چگونه پکیج را هواگیری کنیم ؟ اموزش هواگیری پکیج و رادیاتور

چگونه پکیج را هواگیری کنیم ؟ اموزش هواگیری پکیج و رادیاتور

پرسیدن سوال چگونه پکیج را هواگیری کنیم اساسا اشتباه است زیرا خود دستگاه پکیج چه بوتان باشد چه ایران رادیاتور یا یک پکیج خارجی, هوا نمیگیرد. سوال درست به جای هواگیری پکیج این است: چگونه رادیاتور ها را هواگیری کنیم. در مطلب زیر راجع به هواگیری پکیج و رادیاتور بیشتر میخوانید. دلیل این که خود پکیج هوا نمیگیرد، یکی اختلاف سطح با رایداتور ها است و دیگری وجود ایرونت (هوا گیر اتومات). با این حال اگر سوال ذهنی شما این است که چگونه پکیج را هواگیری نماییم یا چه کار کنیم رادیاتور ها هوا نگیرند مطلب زیر به شما کمک زیادی میکند.

 

تمام دستگاه های پکیج امروزی دارای شیر اتومات هواگیری یا همان ایرونت میباشند. این شیر روی کلگی پمپ سوار میشود و به طور خودکار هوایی که از رادیاتور کشیده میشود را از خود خارج میکند. در نتیجه خود دستگاه پکیج هوا نمیگیرد. پکیج هایی مانند ایران رادیاتور و بوتان، روی کلگی پمپ ایرونت دارند در حالی که پکیج بوش روی منبع انبساط هواگیر اتومات دارد. یک دلیل این که در پکیج بوش روی منبع انبساط هواگیر اتومات نصب شده است، بالاتر بودن منبع نسبط به پمپ دستگاه میباشد اما نگران نباشید، این مقدار اختلاف آنقدر ناچیز است که در محسبات هم فاکتور گرفته میشود. در نتیجه پکیج ایران رادیاتور و بوتان هم هوا نمیگیرند.

چرا پکیج نیاز به هواگیری اتومات دارد؟

اگر ایرونت یا هواگیر اتومات روی پکیج نصب نشود ممکن است هوای بیش از حد داخل کاسه پمپ جمع شود. این هوا هم عملکرد سیستم را مختل میکند هم میتواند موجب ترکیدن پکپ پکیج شود. در نتیجه مهندسین تاسیسات گرمایشی، از قطعه ای به نام ایرونت در سیستم های گرمایشی استفاده میکنند. به این ترتیب پمپ پکیج آسیب نمیبیند و مدار نیز از هوا خالی میشود.

اما با این حال برای این که رادیاتور ها هوا نگیرند حتما باید منبع انبساط پکیج به اندازه کافی فشار داشته باشد.

فشار باد منبع انبساط چه ربطی به هواگیری پکیج دارد؟

منبع انبساط پشت اب داخل مدار رادیاتور فشار وارد میکند, این فشار باعث میشود هوای داخل رادیاتور ها به داخل هیدرولیک چپ پکیج وارد شود و هوای داخل مدار از طریق ایرونت اتومات خارج شود. در نتیجه اگر پکیج به صورت اصولی نصب شده باشد و منبع انبساط پکیج به حد مناسب یعنی بین 0.7 تا 1 بار فشار داشته باشد , رادیاتور ها هوا نمیگیرند.

حالا متوجه یک مزیت پکیج نسبت به موتور خانه میشوید. اگر قسمتی از موتورخانه برای تعمیر باز شود، تمام رادیاتورها هوا میگیرند (خیلی زیاد هم هوا میگیرند، به اندازه کل وجودشان). چرا؟ چون سطح موتور خانه پایین تر از سطح رادیاتور ها است. اما از آن جایی که سطح پکیج بالاتر از مدار شوفاژ و رادیاتور میباشد، مدار رادیاتور ها در زمان تعمیر پکیج به هیچ عنوان هوا نمیگیرد.

پس چرا رادیاتور های خانه ما مرتب هوا میگیرند؟

دلیل هوا گرفتن رادیاتور دو مورد است:

  1. منبع انبساط پکیج باد ندارد یا خراب شده است: در این حالت، فشار مدار در حالت زمستانه مرتب بالا میزود و از پشت پکیج آب میریزد.
  2. تولید گاز هیدروژن داخل رادیاتور و پکیج: اگر موقع هواگیری رادیاتور ها بوی بد مانند بوی تخم مرغ گندیده میاید به این معنی است که مدار رادیاتور ها و پکیج دچار یک واکنش شیمیایی بین مس و الومینیوم شده اند. به نظر میرسد با گذشتن اب از روی مبدل مسی و سپس از روی رادیاتور های الومینیمی , گازی تولید میشود.

این گاز قابل اشتعال است و باعث افزایش فشار داخل کل مدار میشود. اگر شیر رفت و برگشت رادیاتور ها را ببندید و این گاز نتواند از داخل ایرونت پکیج خارج شود، احتمال ترکیدن رادیاتور ها وجود دارد. یکی از خطرات احتمالی پکیج، افزایش فشار داخل مدار به خاطر تولید همین گاز بد بو (بوی بد رادیاتور ها) میباشد.

برای رفع گاز بدبو داخل رادیاتور ها چه کار کنیم؟

در این مواقع باید حتما کل مدار رادیاتور ها را شست و شو دهید. بعد از شست و شوی مدار باید از طریق لوله رفت و یا از بالای حوله خشک کن یک لیتر مایع ضد رسوب ضد هوا به داخل مدار تزریق نمایید. دقت کنید که مایع ضد هوای رادیاتور هر سال نیاز به شارژ مجدد دارد اما با تزریق همین مایع به داخل مدار پکیج و رادیاتور, عمر پکیج را بیشتر میکنید.

چگونه بفهمیم رادیاتور هوا دارد؟

ساده ترین راه زیاد کردن دمای شوفاژ است. اگر قسمت های انتهایی رادیاتور سرد بماند و گرم نشود یعنی هوا گرفته است.

نحوه صحیح هواگیری رادیاتور منزل چگونه است؟

نحوه هواگیری رادیاتور ها خیلی آسان است. پکیج را خاموش نمایید و به سراغ رادیاتور ها بروید. قسمت انتهایی هر رادیاتور، محل هواگیری آن میباشد. با یک فازمتر پیچ این قسمت را کمی شل کنید تا مخلوط آب و هوا از رادیاتور خارج شود. کمی صبر کنید تا فقط آب از داخل رادیاتور خارج شود. در این قسمت باید به سراغ پکیج بروید و درجه بار (درجه عقربه ای فشار) را نگاه کنید. اگر درجه کمتر از 1 است، شیر پر کن را باز کنید تا درجه بار پکیج مجددا در محدوده مناسب یعنی بین 1 تا 1.5 بار قرار بگیرد.

تعمیر پکیج ایران رادیاتور و بوتان کرمان

امیدوارم جواب سوال های خود در رابطه با هواگیری مدار پکیج و رادیاتور را گرفته باشید. اگر سوال دیگری نیز دارید میتوانید در ادامه همین متن و در بخش نظرات، سوال خود را بیان نمایید. ما همواره خوشحال میشویم تا پاسخگوی سوالاتی در حوزه تعمیر پکیج و رادیاتور باشیم.

اگر در کرمان زندگی میکنید و پکیج ایران رادیاتور یا بوتان شما مشکل پیدا کرده است، با ما تماس بگیرید تا به شما تعمیرکار پکیج معرفی کنیم. همچنین میتوانید فرم سفارش آنلاین تعمیرکار پکیج در کرمان را پر کنید و منتظر سرویسکار پکیج باشید.

نمایندگی ایران رادیاتور کرمان

برای مشورت با نمایندگی ایران رادیاتور در کرمان با شماره 09135824101 تماس بگیرید. کافیست مشکل پکیج خود را بیان نمایید تا تعمیرکار پکیج ایران رادیاتور برای شما اعزام شود. مطلب تعمیر پکیج ایران رادیاتور را نیز بخوانید، پر از چیزهای مفید برای شماست.

نمایندگی بوتان در کرمان تلاش میکند تا هر چه سریعتر مشکل پکیج بوتان شما را حل کند و نسبت به تعمیر پکیج بوتان شما اقدام نماید. برای مشورت با نمایندگی بوتان کرمان شماره 09135824101 را شماره گیری نمایید.

این پست دارای 15 نظر است

  1. امیر

    سلام ، با تشکر از سایت خوب شما ، بنده ۲ روز پیش از هر ۲ روش تخلیه رسوب از مدار گرمایشی ( استفاده از تبدیل و همچنین بازکردن پایین رادیاتورها) اقدام کردم ، بعد هواگیری گرمای همه عالی شد فقط یکی از رادیاتورها با اینکه بالا و پایین از گرمای خوبی برخورداره ولی متاسفانه صدای تق تق از اون شنیده میشه ، به خصوص در محدوده گرمایی ۴۰ تا ۵۰ درجه ، امکانش هست که شیربازکن خراب شده باشه یا مشکل جای دیگه ست،، پکیج ایران رادیاتور و خود پره ها هم از همین شرکته …
    ممنون

    1. admin

      سلام. ممنون که به کرمان تاسیسات آمدید.
      علت صدای رادیاتور لوله کشی غیر اصولی میباشد. با این حال راه حل ساده ای دارد: نیم استکان ریکا داخل مدار خالی کنید. برای این کار کافیست مهره بالای حوله خشک کن را باز کنید و ریکا را به مدار اصافه کنید.
      علت صدای رادیاتور نمیتواند خرابی پکیج یا قطعات آن باشد.

  2. کسرا رسولی

    سلام.پکیج بوتان (کالدا ونیز)دارم.مبدل پوسیده بود عوض کردم.سیستم گرمایش عالی کار می‌کنه.ولی وقتی اب مصرفی گرم رو باز میکنیم بااینکه گرمای خوبی داره ولی پکیج صدامیده وعقربه فشارسنج مرتب ضربه میزنه وثابت نیست.درضمن فشارهم روی 1تنظیم شده.مشکل ازکجاست؟؟؟

    1. کرمان تاسیسات

      سلام. توربولاتور داخل مبدل اصلی کنده شده است. نگران نباشید برای اکثر مبدل های جدید این اتفاق پیش می آید. از سرویسکار بخواهید کمی شعله بلند پکیج را کم کند. به این ترتیب صدای توربولاتور هم کمتر شنیده خواهد شد.

  3. حمید

    بسیار عالی است راهنمایی شماومیتونم بگم در بین تمام وبگردی که میکنم بهترین .کاملترین شفافترین نوشته ها و راهنمایی ها را از شما دریافت کردم و برد ایران رادیاتور خانه ام را راه انداختم و به خوبی کار میکند..حدود ۶قطعه الکترونیکی برایش عوض کردم و خدارو شکر راه افتاد

    1. کرمان تاسیسات

      خواهش میکنم.
      با وجود این که به نظر خودم دانش خوبی پیرامون مسائل فنی دارم، اما از این کار خارج شده ام. دلیلش نیز دقیقا این موضوع است که شغل خدماتی داخل ایران درآمد ندارد. به جرات میتوانم بگویم به اندازه تمام سال هایی که کار کردم و زحمت کشیدم، در شش ماه گذشته از دلالی پول دراورده ام.
      حیف. حیف. حیف.

  4. امیر

    سلام در پکیج تک مبدل پمپ گردش داره ولی اب را سیر کوله نمیکنه امکان داره پمپ بچرخ ولی خراب باشه ممنون

    1. کرمان تاسیسات

      احتمالش یک در هزار هم کمتره. منتهی اگر خیلی دوست داری مطمئن بشی، پیچ پشت پمپ رو وقتی که داره سیرکوله میکنه باز کن، اگر سرعت گردش روتور در حدی بود که با چشم توسنتی روتور رو ببینی یعنی پمپ مشکل داره. منتهی میگم احتمالش خیلی کمه

  5. امیر

    مجددا سلام و ببخشید پکیج ما تک مبدل هست برای رادیاتورها پکیج در حد یک دقیقه شعله کار میکنه ولوله خروجی هم داغ میشه ولی شوفاژ ها گرم نمیشه بعد دما می ره بالا و خاموش میشه برای تست آب ورودی را وصل کردم به لوله خروجی شوفاژها ولی برگسترش خیلی خیلی کم بود احتمال داره رادیاتور ها گرفته باشند ممنون از راهنمایی شما

  6. هادیان

    من هر کاری میکنم نمیتونم پیج هواگیری رادیاتور رو شل کنم اینقدر که با پیج گوشتی باهاش ور رفتم ک باز شه سرپیچ هواگیری داره هرز میشه ولی باز نشده چکار کنم باز شه ؟؟؟ حتی با ابزار مخصوص باز کردن هواگیر هم باز نشد ….اصلا آیا نیاز هست هواگیری بشه بکیج؟؟؟ اگر کل آب رادیاتور رو خالی کنم یه جایی گفته بود بازم نیاز نیست هواگیری شه و خود پکیج این کارو انجام میده

    1. کرمان تاسیسات

      اگر منبع انبساط پکیج باد داشته باشد نیاز به هواگیری نیست. در هر صورت اگر میخواید هواگیری کنید، کافیه مهره آخرین رادیاتور را نیم دور باز کنید تا مخلوطی از هوا و آب خارح شود.

  7. ابوالفضل مقدم

    درود برشما .سایت بسیار خوبی دارید . سوالی دارم لطفا در صورت امکان راهنمایی کنید .با توجه به مطالب سایت کنترل های لازم را انجام دادم ولی دو مشکل حل نشد اول فشار گیج پایین میاد دوم رادیاتور های آخر خط خیلی کم حرارت هستند در پایین رادیاتور کلا سرد هست . متشکرم اگر راهنمایی کنید

    1. کرمان تاسیسات

      اگر دست به آچاری، ویدیوی های من رو راجع به شستن رادیاتور ها نگاه کن مشکل گرم نشدن رادیاتورهات حل میشه

  8. ناصر

    شما عالی هستید خیلی خوب توضیح میدین. با حوصله به همه سوالات پاسخ میدید. سپاسگزارم

  9. علی

    سلام و عرض ادب و احترام من در حوزه پکیج فعالیت دارم واقعا لذت می برم از سایت و مطالبتان دمتون گرم دس مریضا دارید خدا خیر و برکت به شما ارزانی داشته باشد که بدون چشم داشت و برای افزایش معلومات ما وقت و انرژی می زارید ایول

دیدگاهتان را بنویسید